Klessebessen!

Over ditjes en datjes

Wednesday, March 01, 2006

Geloof en marketing

Ik heb altijd nog wel wat met het geloof. Toch redelijk mee groot gebracht door mijn vader en zeker mijn moeder, maar na mijn 12e steeds meer op de achtergrond geraakt. Katholiek, that's mijn community. Er zijn enorme waslijsten aan slechte dingen te benoemen aan het geloof. In discussie met familie uit Boxminder en met vrinden komen deze veelvuldig naar boven. Het maakt je afhankelijk van iets anders, terwijl je zelf kunt beslissen en verantwoordelijkheid hebt voor veel zaken in het leven. Of het instituut katholieke kerk en waar zij voor staat. Redelijk moeilijk te plaatsen in deze tijd. Geloofsverschillen zorgen ook al sinds jaar en dag voor de grootste oorlogen. Nog zo één. Wat goed is aan het geloof is dat het door de eeuwen heen vele rituelen met zich heeft meegebracht. Ook kun je natuurlijk niet altijd die zware verantwoordelijkheid dragen in het leven en is het prettig om iemand te hebben die je kan helpen (?). Mijn moeder blijft mij met name de rituelen en de betekenissen ervan met regelmaat uitleggen. Mooi wel. Trouwen, geboorte, dood gaan zijn belangrijke gebeurtenissen in het leven waarbij rituelen veel te bieden hebben.

Wat zeer onprettig is aan het geloof is dat vele geloven anderen proberen te overtuigen van hun visie en god, maar dat mensen die niet gelovig zijn dat niet doen bij gelovigen. Sterker nog: dat wordt ook vaak niet geaccepteerd. Oppassen als je als heiden gelovigen ook wil overtuigen van het heidenschap. Ook raar is het dat de katholieke kerk in de westerse wereld aanhangers blijft verliezen en dat kerken leger en leger worden. Tijd voor een herpositionering zou ik zeggen: de doelgroep gaat dood, leve de doelgroep. Veranderen zonder jezelf te verliezen. Zou een mooie uitdaging zijn als marketeer. Amen Frank

0 Comments:

Post a Comment

<< Home