Klessebessen!

Over ditjes en datjes

Thursday, February 09, 2006

Africa en Brand Aid


Nog nooit in Afrika geweest, maar zo nu en dan (en de laatste tijd steeds vaker), maak ik me weer boos over de oneerlijkheid in de wereld en met name de schrijnende situatie van dit continent. Vanavond weer naar aanleiding van NOS journaal over burgeroorlog in zuid Kongo. Shit wat irritant, families vluchten al jaren van hot naar haar, dorpen worden in de fik gestoken en oren afgesneden. Hoe kan dat nou toch vraag ik me toch steeds weer keer op keer af. Morgen stap ik weer in mijn lease auto naar Rotterdam, OK, da's ook weer waar. Boos word ik er wel van. Kan ik er iets aan doen? JA en NEE. Ja door me er toch boos over te maken en mijn maandelijkse bijdrage aan fondsen te storten, maar NEE om dat natuurlijk geen fuck helpt. Wat kun je dan wel doen om te helpen? Bedrijven moeten verplicht worden 1% van winst af te staan? Er zelf heengaan zoals Els voor haar stage en kinderen helpen? Belangrijkste is toch dat er eerlijke concurrentie kan plaats vinden en dat de US en EU die fucking subsidies afschaffen.

Idee van onze visionist Andy Mosmans van opleiding brandmgt: Brand Aid. Laat merken hulp aan derde wereld onderdeel maken van hun markting mix. Draag het uit, maak het ook waar door daar ter plekke te gaan helpen. Zoals TPG doet. Blijken slechts 10tallen mensen per jaar daar heen te gaan, vraag is: zet dat zoden aan de dijk? PR wise wel slim in ieder geval en alle medewerkers zijn betrokken. Je kunt het ook echt waarmaken: business unit neerzetten en werkelijk fabrieken bouwen en projecten . Met als afzender je merk, dat spreek mensen daar wel aan als global brand daar mee beginnen: Coca Cola, Nike, iedereen wil daar werken en salaris ontvangen. Mooi idee vind ik, moet nog meer nadenken over drempels en uitwerking. Vraag is: is het een driver voor consumenten om een product te kopen (bij hogere prijs) of accepteert aandeelhouder lagere marges bij gelijke prijs concurrent?

Morgen arbeiten en naar Adam. Gr aan de V Frank

0 Comments:

Post a Comment

<< Home