Klessebessen!

Over ditjes en datjes

Saturday, October 13, 2007

Huizenmarkt

Normaal gesproken vind ik vrij gemakkelijk een afbeelding via google afbeeldingen om deze blog op te leuken met de nodige fotootjes of grafieken, echter dit maal is dat erg lastig. Ik las vanmorgen in de krant een artikel over de grote voorspeller van alle economen: Shiller. Hij voorspelt een wereldwijde recessie agv de "huizenmarkt bubble". Ik dus op zoek naar een plaatje dat dat laat zien, echter moeilijk te vinden.

Even een korte uitleg van dit voor mij als hustuinenkeuken-econoom ingewikkelde verhaal: De huizenprijzen (mn in de US) stijgen al sinds 2000 en worden met geleend geld gefinancierd. De stijging is gebaseerd op een collectieve gedachte dat huizen een goede investering zijn en niet op de daadwerkelijke waarde worden ingeschat. Sinds afgelopen zomer is er een kentering de de waarde opgetreden: amerikanen kunnen hun hypotheek niet betalen, worden hun huis uitgezet en het aanbod neemt toe. Bovendien kopen mensen minder gemakkelijk een huis omdat er een deukje in het vertrouwen is gekomen. Ook zijn de hypotheelkverstrekkers zelf in de problemen gekomen afgelopen zomer. Oa door deze factoren is voor het eerst de waarde van de huizen gedaald. En daarvan wilde ik dus een afbeelding zoeken, maar deze is onvindbaar. En ik denk dat dat geen toeval is. Niemand heeft namelijk belang bij slecht nieuws en een negative spiraal. Ik vind het allemaal behoorlijk ingewikkeld to be honest, en leg het vast ook niet goed uit zo.
Nou ja, het "goede" nieuws is dat in Nederland de prijzen nog met meer dan 4% gestegen zijn.... Daar kon ik wel honderden afbeeldingen van vinden! Zie boven de prijs van appartmenten in Den Haag vergeleken met landelijk gemiddelde. Ik denk altijd als huistuinenkeuken-econoom maar zo: je moet toch érgens wonen, dus stijging of daling in wezen niets uit. Tenzij je gaat huren, maar goed dat is weer een ander verhaal.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home