Klessebessen!

Over ditjes en datjes

Friday, October 26, 2007

Onderscheidend of niet?

Het lijkt de afgelopen jaren moeilijker voor (corporate) merken om zich te onderscheiden. Dat is eigenlijk de grootste reden waarom het steunen van maatschappelijke doelen sinds een aantal jaren een enorme vlucht aan het nemen is. Andere oorzaken zijn een transparantere samenleving en individualisering en een terugtrekkende overheidsbemoeienis, maar daarover een andere keer. Grote bedrijven steunen op corporate niveau vaak goede doelen en dat is al wat ouder, echter ook op individueel merkniveau zien we dit steeds vaker gebeuren. Hieronder en paar voorbeelden uit eigen ervaring:
  1. Een prostaat voedingssupplement en de Prostaatstichting
  2. Danone Activia en de Maag Lever Darm Stichting
  3. Biodermal en KWF kankerbestrijding

En ook vele merken als Blueband met kinderen naar school actie, Spa en de nierstichting, electrische tandenborstel en ivorenkruis etc etc. In ieder geval is het inmiddels al zo comon sense om met goede doelen samen te werken dat je als merk eigenlijk ook bijna niet meer onderscheidend genoeg bent. Mijn advies: gewoon helemaal niets doen op dit vlak, dan ben je juist onderscheidend en houd je veel geld over voor andere zaken- bijv om werknemers vast te houden of de consumentenprijs te verlagen (?). Het aloude schoenmaker blijf bij je leest principe dus.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home