Klessebessen!

Over ditjes en datjes

Sunday, April 30, 2006

Cooijmans


Mooie naam, Cooijmans. Komt oorspronkelijk van een oude eendefokker die eendekooien had om ze te houden. De zoon daarvan werd vervolgens ooit de zoon van de kooi man genoemd. Mijn over over over groot vader was aanwezig bij verdrag van Muenster in 1614 (?). Verder zijn het allemaal echte Brabo's en was mijn Opa een echte slager. Een katholiek gezin met 14 kinderen, en mijn vader de oudste zoon. Iedereen had een functie in huis. Je werd slager of priester als man, en als vrouw moest je helpen in het huishouden of in de Slagerij. Mooie namen hebben mijn ooms en tantes ook: Rieky, Diny, Miep, Nan, Clemy, Toon, Hugo, Ino, Herman, Wil, ik kan nog wel even doorgaan. Driewerf hoera voor mijn oma overigens, 14 kinderen baren, ik zeg: is een keuze, hoewel dat natuurlijk niet zo was. Toon heeft uiteindelijk de slagerij (http://www.cooijmanseindhoven.keurslager.nl/) overgenomen en de anderen zijn overal en nergens terecht gekomen. Mijn opa is in 1993 al overleden, maar mijn oma is alive and kicking. Op zijn sterfbed wist mijn wist mij opa mij nog op het hart te drukken dat ik de stamhouder van de familie cooijmans ben als oudste kleinzoon. Voel je de druk ook? Ik niet zo, maar ik ben wel vereerd sindsdien. Betekende echt veel voor hem, echt apart. Ik heb het Marije al snel verteld, dus die weet welke druk ook op haar schouders ligt. Houdoe! Frank

2 Comments:

At 8:35 pm, Anonymous Anonymous said...

Iets te vertellen?

FD

 
At 9:52 pm, Anonymous Anonymous said...

No'p

 

Post a Comment

<< Home