Klessebessen!

Over ditjes en datjes

Wednesday, June 06, 2007

Marktonderzoek en Publieke omroep


Artikel in NRC next doet me toch weer nadenken over marketing en marktonderzoek, met name in grote organisaties. Artikel beschrijft hoe er op basis van marktonderzoek profielen worden gemaakt van consumenten, en hoe daar de publieke omroep hun merkstrategie op los laat. Iets wat veel grotere organisaties doen, bijvoorbeeld Sanoma, bekend van bijna alle tijdschriften van Nederland, of KPN, met meerdere merken actief in de digitale en telefonie wereld. Als je uitgaat van bestaande denkpatronen en waarden van mensen (hogere waarden dan sex, angst voor de dood etc) en daarop je merkstrategie maakt, dan worden mensen vanzelf zo. Er ontstaat dus in the long end vervlakking, want je kunt niet aantonen op basis van het onderzoek dat er ergens een latente behoefte is die je zou kunnen invullen op dat moment. Ook moet je bij deze profielen mensen altijd in hokjes duwen, clusteren, anders heb je geen strategie. Dus zenden commerciele omroepen in Nederland geen documentaires uit en gaat dat nu ook hard achteruit op de publieke zenders.

Publieke omroep is een lastige markt, want ze zijn afhankelijk van subsidies, maar ook van commerciƫle inkomsten. Dubbel dus. Daarom ook mijn pleidooi voor een puur publiek bestel, zonder advertentie inkomsten. Een ander doel dient zich aan en marktonderzoek en een invulling daarop bedenken die veel kijkcijfers behaalt zijn minder relevant. BBC model.

Er is echter ook goed nieuws . Kleinere bedrijven die minder budget hebben, en minder verantwoording af te leggen, gaan voor hun commerciele kansen meer op basis van hun eigen ideeen of waarden, ook al omdat ze uberhaupt geen geld hebben om marktonderzoek te doen. Betaalde kleine documentaire zenders zullen dan ook zeker ontstaan, en zijn er al. Nu alleen nog voor minder geld.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home