Klessebessen!

Over ditjes en datjes

Friday, September 28, 2007

De opmars van private label

De laatste categorie in supermarkt waar nog geen huismerk voor bestond was lange tijd babyvoeding. Waarom? Mijn hypothese is dat het merk met emotionele waarden bij deze high involvement categorie een zeer grote rol speelt, en supermarkten durfden dat nog niet aan omdat de betekenis van hun eigen merk te instrumenteel was, nl. lage prijs en met een beetje mazzel kwaliteit. Bovendien was het lastig een fabriek te vinden die onder strenge kwaliteitsnormen die voor babyvoeding geldt én een lage kostprijs het gewenste product kon maken. Ook is het een relatief kleine categorie in de supermarkten, maar wel een zogenaamde traffic builder" voor jonge gezinnnen, waar A merken een belangrijke rol in vervullen. Sinds een jaar is daar wel verandering in gekomen. Albert Heijn heeft het (voorzichtig) geprobeerd. Geen goed nieuws voor 's Neerlands (of moet ik zeggen Frans) grootste babyvoeding bedrijf Numico, want de markt groeit niet hard met een dalend aantal levendgeborenen. Nu komen ook de grote inkopers van Superunie- zie bericht.

Berichtje van RTL: Superunie beconcurreert Numico met huismerk
De goudmijn Olvarit van Numico krijgt er opnieuw een concurrent bij.
Numico moet prominente plaats in schap afstaan

Eigen merkSuperunie, de inkoopcombinatie van onder meer Deen, Jumbo en Plus, komt met een eigen huismerk. De supermarkten zetten per direct Olvarit minder prominent in de schappen.

Albert Heijn
Eerder gingen Albert Heijn en het Kruidvat Superunie al voor. Het nieuwe kindje van Superunie heet Bonbébé. Superunie. De prakjes worden bij Heinz in Italië gemaakt. Volgende week worden ze uitgeleverd aan 2000 supermarkten door heel Nederland.

Invechten
Van alle potjes die verkocht werden begin dit jaar was 8,4% van een huismerk. Eind juni was dat 13,6%. Bij de zuigelingenmelk vechten de huismerken zich nog harder in. Bijna 7% wat verkocht wordt is van eigen merk. Dat is een verdrievoudiging ten opzichte van het begin van dit jaar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home